Sunday, December 5, 2010

Sedikit tapi banyak - Fadhilat solat SUBUH

Solat subuh hanya 2 rakaat. Walaupun bilangannya sedikit tapi fadhilatnya Masyallah! Pahalanya melebihi dunia dan isinya. Hadis riwayat Imam at-Termizi: “Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya.”

Sebab apa banyak? Sebab walaupun ianya 2 rakaat, hanya orang yang kuat imannya dapat melakukannya dengan sebaik mungkin. Ada orang body kkatang (bahasa orang Terengganu yang bermaksud badan kuat), boleh angkat berat beratus kilogram, tapi nak angkat selimut sehelai tak boleh. Ada orang boleh berusaha bangun pagi untuk tujuan tengok bola atau berjogging atau nak outsation atau buka kedai (berniaga) atau nak ke tempat kerja atau sebagainya, tapi tidak berusaha bangun pagi untuk solat Subuh.

Allah SWT berfirman maksudnya: “Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas.” (Surah al-Kahfi, ayat 28)

No comments:

Post a Comment