Friday, October 14, 2011

Sijil

Anak saya baru lepas UPSR. Minggu lepas saya bantu beliau isi borang permohonan ke sekolah berasrama penuh melalui internet. Borang tu perlu dicetak dan dihantar kepada pihak sekolah bersama sijil-sijil penglibatan dalam sukan, kelab, unit uniform, pencapaian khas dan kepimpinan. Bila disemak, beliau ada 4 sijil, iaitu kurang 1 sijil. Dalam sukan, penglibatannya ‘sukaneka’….emmmm. Tahap penglibatan (samada wakil negeri/daerah/sekolah)?. Saya rumuskan….wakil diri sendiri lah!. Saya difahamkan, selain daripada pencapaian akademik, sijil-sijil penglibatan dalam aktiviti lain penting dan diambilkira dalam pemilihan ke sekolah berasrama penuh.

Terfikir saya tentang permohonan kita untuk ke Syurga Allah. Pastinya banyak “sijil-sijil” yang diperlukan dan diambilkira. Terdetik dalam hati,

“Aku ada ke semua sijil-sijil tu?, Cukup ke sijil-sijil aku?, Boleh digunakan ke sijil-sijil yang aku ada tu?, Kalau tak cukup sijil-sijil aku tu, nak buat macam mana?”.

No comments:

Post a Comment