Tuesday, October 18, 2011

Tahi lembu perlu cepat dibasuh...

Saya memandu di sebatang jalan yang terlalu banyak “jerangkap samar” hingga tak dapat dielak lagi. Habis cara dah - pusing, brek, pulas, kiri, kanan – kena jugok tahi lembu…percik sampai ke body kereta!. Sampai di rumah, buka pintu kereta, baunya semerbak. Saya dengan cepat basuh kereta untuk menghilangkan tahi lembu tu. Kena cepat-cepat basuh sebab jika dah jadi keras, ia sukar nak dibersihkan. Kena dibasuh cepat dan berterusan sebab saya melalui jalan tersebut setiap hari. Jalan yang memang jadi “tandas” sekumpulan lembu. Ditambah dengan sikap lembu yang tak pandai “flush” tahi mereka.

Begitulah juga dengan dosa-dosa kita. Kita terdedah kepada maksiat dan dosa setiap hari, samada secara sedar ataupun tidak. Jadi, kena cepat-cepat dan berterusan bertaubat. Dosa menggelapkan dan mengeraskan hati. Bila dah gelap dan keras, akhirnya hati mati. Bila hati mati, tak rasa bersalah buat maksiat, malah rasa bangga pula. Segala tazkirah ditolak mentah-mentah dan sukar diterima.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya,

Siapa yang melakukan suatu dosa, maka akan tumbuh di hatinya setitik hitam, kiranya ia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu dari muka hatinya. Jika ia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak sehingga seluruh muka hatinya menjadi hitam. (Riwayat Al-Imam Ibnu Majah).

Berkaitan dengan hal ini juga, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud,


Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.”
Al-Muthaffifiin:14

No comments:

Post a Comment