Sunday, January 29, 2012

Nak pergi ke A, ikut jalan ke B...

Ada pelajar datang berjumpa saya dan memberitahu, "Encik, saya nak lulus subjek ini. Saya nak grad (tamat pengajian) semester ini". Tapi pelajar yang sama tidak mengambil pendekatan merealisasikan impiannya - ponteng kuliah, tak hantar tugasan, tak ambil ujian dan sebagainya. Bila ini berlaku, kita rasa geram dan marah sebab semacam kita ini dipermain-mainkan.

Coretan di atas adalah analogi hubungan kita dengan Allah swt. Setiap hari melalui bacaan Al-Fatihah (ayat 6 dan 7 bermaksud seperti di bawah),

[6] Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7] Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

kita minta ditunjukkan jalan yang lurus. Maksud "jalan yang lurus" pun sudah jelas kepada kita.
Rasulullah saw memberitahu bahawa kita tidak akan sesat selagi kita jadikan Al-Qur'an dan As-Sunnah baginda sebagai "GPS" kehidupan. Dalam menjalani kehidupan, sentiasalah semak samada kita ikut jalan yang membawa kita ke destinasi yang ingin dituju. Kita nak Syurga Allah tapi malanglah jika kita sedang bergerak mendekati NerakaNya.

No comments:

Post a Comment