Sunday, January 29, 2012

Susah untuk senang, senang untuk susah!

Semasa hidup di dunia ini kalau kita sanggup bersusah untuk agama Allah, di akhirat nanti insyaallah kita akan senang dan tenteram. Begitulah sebaliknya.

Ada orang hidup dunianya senang. Senang sebab tak payah fikir nak solat bila, bagaimana dan di mana. Tak payah tolak selimut dalam dingin pagi semasa orang lain enak tidur kemudian berjalan kaki/berbasikal/bermotosikal/berkereta ke masjid/surau untuk solat Subuh. Senang sebab tak payah berperang dengan kemalasan dan kelesuan penat bekerja untuk solat jemaah di masjid/surau dan menadah kitab di sebelah malamnya. Senang sebab tak payah tutup aurat setiap kali keluar rumah ataupun dalam rumah apabila adanya mereka yang bukan mahramnya. Senang sebab tak payah menundukkan pandangan apabila berjalan di kawasan yang “pusat-pusat….” melata macam tumbuhnya kulat selepas hujan. Senang sebab boleh kata apa yang saja yang nafsu nak kata. Senang sebab tak payah kongsi harta (melalui zakat, derma dan sebagainya) yang susah-susah dicari dengan orang lain. Senang sebab boleh kaut harta melalui rasuah apabila kita berkuasa.

Hakikatnya, orang yang ingin bersama Allah akan bertemankan kesusahan, tekanan, keperitan, cubaan, halangan dan rintangan. Umar bin Al-Khattab pernah bertanyakan Ubai bin Kaab tentang takwa. Ubai bertanya: “Pernahkah engkau berjalan di jalan yang berduri? Umar menjawab, “Bahkan!” Ubai bertanya: “Apa yang engkau lakukan apabila berjalan di jalan tersebut? Jawab Umar: “Aku berhati-hati dan berusaha (melepasi nya).” Lalu Ubai berkata: “Maka yang demikian itulah ketakwaan”.

Kesusahan di dunia yang ditanggung oleh orang yang ingin bersamaNya tidak Allah sia-siakan. Janji Allah itu benar!!. Mereka bersusah dahulu untuk kesenangan kemudian hari yang kekal abadi. Hidup kedua di akhirat never ending story!

No comments:

Post a Comment