Thursday, March 8, 2012

PELIK TAPI BENAR - Persediaan....

Semasa menjalani pengajian PhD, saya sering berulang alik daripada rumah (Dungun) ke UUM (Sintok). Setiap kali perlu ke sana, apa yang saya bimbangkan ialah samada saya ada penginapan yang selesa (biasanya tinggal dalam asrama kolej Maybank atau homestay Old Village Alor Setar), dapat berjumpa penyelia (yang sememangnya sibuk), tugasan yang saya buat akan mendapat komen yang positif daripada penyelia atau sebaliknya. Ironinya, saya tak bimbang sangat akan keluarga yang saya tinggalkan di rumah. Mungkin saya tahu yang kesukaran mereka tanpa saya tak sesukar keadaan saya (berseorangan) di Sintok nanti. Kadang-kadang, pada hari nak bertolak tu, muncul masalah itu dan ini (hal-hal berkaitan kewangan, persekolahan anak-anak, ibubapa, adik-beradik dan sebagainya). Saya kata kepada bini tersayang, "Saya nak gi dah ni, pandai-pandailah awak uruskan masalah tu...".

Pengalaman di atas adalah analogi kepada persediaan kita menuju destinasi akhir (akhirat). Bila-bila masa, kita akan "dijemput" pulang ke kampung akhirat. Bila ini berlaku, pastinya ada orang-orang tersayang yang akan kita tinggalkan di dunia ini. Di kampung akhirat, kita akan berdepan dengan survival kita sendiri - soal-jawab dalam kubur, keberadaan di Padang Mahsyar, titian sirath, penghakiman di mahkamah Allah yang Maha Adil, pembalasan Syurga/Neraka. Pelik tapi benar, persediaan kita lebih kepada apa yang akan kita tinggalkan....


No comments:

Post a Comment