Monday, May 5, 2014

Sikap kita terhadap cacian/umpatan



 
Apa reaksi kita bila difitnah/caci/umpat? Kita balas umpatan/perang mulut/lancarkan perang nuklear?. Indahnya ISLAM kerana ia mengajar kita bagaimana untuk memujuk diri/sikap kita bila kita difitnah/umpat/cela.
  1. PERTAMA: Jika kita bersih daripada kekurangan yang dikatakan orang tersebut, ingatlah kita sebenarnya tidak terlepas daripada kekurangan tersebut dan pelbagai kekurangan lain. Bersyukurlah kerana Allah telah menutupi dan tidak memperlihatkan banyak kekurangan kita.
  2. KEDUA: Ianya kaffarah bagi kejahatan dan dosa kita yang lain. Orang yang mengumpat kita sebenarnya telah menghadiahkan kebajikan-kebajikannya kepada kita.
  3. KETIGA: kasihani orang yang mencaci kita kerana dia telah jatuh dari pandangan Allah. Dia telah membinasakan dirinya sendiri dengan mencaci kita dan mendekatkan dirinya kepada siksaan Allah yang pedih. Justeru, jangan marahi dia beserta dengan kemarahan Allah kepadanya. Jangan doakan, "Ya Allah binasakanlah dia”, tetapi doakannya, "Ya Allah perbaikilah dia, ya Allah ampunilah dia, Ya Allah curahkanlah rahmatMu kepadanya”.
(rujukan: Bimbingan Mukmin, membentuk perbadi muslim: Syekh Muhamaad Jamaluddin)

1 comment:

  1. Harrah's Resort Southern California - Mapyro
    Harrah's 세종특별자치 출장샵 Resort Southern 안산 출장마사지 California. Valley Center, CA, United States. Map. 제주도 출장샵 Valley Center, CA. View 삼척 출장샵 map. Valley Center, CA. Harrah's 김해 출장마사지 Resort Southern California

    ReplyDelete