Wednesday, February 22, 2012

Jangan kita jadi orang yang menyesal di akhirat

“Dan (sungguh ngeri) jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal soleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin.” (as Sajadah: 12)

”Dan mereka berkata: ‘Sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) niscaya tidaklah kami termasuk penghuni neraka yang menyala’.”(Al-Mulk: 10).

Dan berilah amaran (wahai Muhammad) kepada manusia yang ingkar itu jangan mereka lupakan hari kiamat yang padanya mereka akan didatangi azab, kerana pada saat itu, orang-orang yang berlaku zalim akan merayu dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, (kembalikanlah kami ke dunia dan) berilah tempoh kepada kami hingga ke suatu masa yang dekat, supaya kami menyahut seruanMu (untuk mengesakanMu dan mentaati perintahMu), dan supaya kami menurut ugama yang disampaikan oleh Rasul-rasul itu". Dan (rayuan mereka akan ditolak dengan dikatakan kepada mereka): "Tidakkah kamu telah diberikan tempoh untuk berbuat demikian, dan bukankah kamu telah bersumpah (semasa kamu dalam dunia) dahulu, bahawa keadaan kamu tidak akan mengalami sebarang perubahan?, surah Ibrahim, ayat 44

Firman Allah swt: Pada masa Muka mereka dibalik-balikkan dalam Neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau kami Dahulu (semasa di dunia) Taat kpd Allah serta Taat kpd Rasul Allah. (Al-Ahzaab 66)

Kesudahan golongan yg kufur ingkar itu apabila sampai ajal Maut kepada salah seorang di antara Mereka, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku, kembalikanlah Daku (hidup semula di dunia) "Supaya aku mengerjakan amal-amal yang Soleh dalam perkara-perkara yg telah Aku tinggalkan". Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya Perkataannya itu hanyalah kata-kata yang ia sahaja yang Mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam Barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari Kiamat). (Al-Mu'minun 99,100)

Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang Tersebut), Kami memberi amaran kepada Kamu mengenai Azab yang dekat (masa Datangnya), - iaitu hari Seseorang melihat apa yang telah Diusahakannya; dan org yang Kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau Aku menjadi Tanah (supaya aku tidak Dibangkitkan untuk Dihitung Amalku dan Menerima Balasan)". (An-Naba' 40)

Dan sungguh Ngeri jika Engkau melihat ketika mereka didirikan di tepi Neraka (untuk menyaksikan azabnya yg tidak Terperi), lalu mereka Berkata : "Wahai kiranya kami Dikembalikan ke Dunia, dan kami tidak akan Mendustakan lagi Ayat-ayat Keterangan Tuhan kami, dan menjadilah Kami dari golongan yang Beriman". (Al An'aam 27)

Dan (ingatkanlah) perihal hari Orang-orang yang Zalim Menggigit kedua-dua tangannya (marahkan Dirinya sendiri) sambil berkata : "Alangkah baiknya kalau aku (di Dunia dahulu) mengambil jalan yg Benar bersama-sama Rasul? (Al-Furqaan 27)

"Wahai Tuhan Kami, keluarkanlah Kami dari Neraka ini (serta kembalikanlah kami ke Dunia); setelah itu kalau kami kembali lagi (Mengerjakan Kufur dan Maksiat), maka sesungguhnya Kami Orang-orang yg Zalim." (Allah) berfirman: "Diamlah kamu dengan kehinaan di dalam Neraka, dan Janganlah kamu Berkata-kata (memohon sesuatupun) kepadaKu! (Al-Mu'minun 107,108)

1 comment:

  1. Saya ada satu cerita yang menggambarkan bahawa kita perlu juga penilaian orang lain terhadap kita selain kita menilai diri sendiri.

    ReplyDelete