Friday, November 12, 2010

Jangan jadi penganjur & terlibat program maksiat

Semalam, semasa berada di hadapan rumah sambil menghirup angin malam, saya terdengar "dentuman" muzik/nyanyian dari tapak pesta yang jaraknya lebih kurang 6 km daripada rumah saya. 10 hari awal bulan Zulhijjah ini merupakan antara waktu penting bagi umat Islam. Waktu ini, berlakunya perhimpunan tahunan umat Islam di Tanah Suci Mekah. Manusia melupakan perbezaan warna kulit dan pangkat, bersama-sama berkorban meninggalkan orang tersayang dan pekerjaan, semata-mata untuk mendekatkan diri dan mengagungkan Allah SWT. Umat Islam yang tidak hadir ke Mekah pun digalakkan meningkatkan amalan di waktu ini seperti berdoa, bersedekah, berkebajikan, berzikir dan berpuasa sunat Hari Arafah.

Diriwayatkan dari Ibn Abbas ra: Rasulullah SAW bersabda: “Tiada amal yang soleh yang dilakukan pada hari-hari lain yang lebih disukai daripada hari-hari ini (sepuluh hari pertama dalam bln Dzulhijjah).” (Hadith Riwayat al-Bukhari)

Malangnya, pada masa yang sama, ada pula yang menganjur dan terlibat dengan pesta yang menjauhkan kita daripada Allah SWT. Khabarnya, penganjur ialah orang Melayu Islam. Selaku penduduk tempatan di sini, saya pasti 95% pengunjung pesta juga orang Melayu Islam. Sesungguhnya, dosa perlakuan kita sendiri pun sudah tak tertanggung. Sanggupkah kita menanggung dosa orang yang buat maksiat dek kerana hadir program yang dianjurkan oleh kita. Ada yang kata, "Eh! Saya hanya anjurkan saja. Niat saya baik - bila ada pesta, ramai orang datang dan peniaga dapat untunglah! Orang nak buat maksiat dia punya pasallah!." Ingatlah, niat tidak menghalalkan cara. Syaitan sendiri sudah kufur. Kejahatannya terhadap manusia ialah menghasut dan membuka laluan agar manusia sama-sama kufur dengannya.

No comments:

Post a Comment