Sunday, November 28, 2010

Lelaki oh lelaki!

Ayahnda saya sudah meninggal. Ayahnda mertua saya juga sudah meninggal. Bulan lepas, saya mendapat tahu yang sahabat sekolah rendah saya telah pulang ke rahmatullah. Beliau juga seorang lelaki. Minggu lepas, semasa pulang ke kampung, ibu saya memberitahu yang dalam kampung saya itu empat orang baru meninggal dan tiga daripada mereka, bergelar suami. Apa yang saya nak kongsi di sini ialah kelihatannya orang lelaki dijemput “balik’ dulu oleh Allah SWT. Mungkinkah orang lelaki dimatikan dulu disebabkan oleh tanggungjawab yang dipikul orang lelaki amat berat berbanding orang perempuan?. Bila berat tanggungjawabnya, kemungkinan banyaklah juga dosa dibuat. Malangnya, ramai orang lelaki (malah, yang telah bergelar suami) tidak tahu atau sengaja buat tak tahu perihal tanggungjawab berat yang dipikulkan ke atas mereka. Diantara tanggungjawab lelaki atau suami:

1. Lelaki bujang – tanggung dosa sendiri bila sudah baligh manakala dosa gadis bujang masih ditanggung bapanya. Dosa wanita ditanggung oleh diri sendiri dan bapa mereka, dan bila sudah berkahwin, akan ditanggung oleh suami mereka.

2. Lelaki berkahwin terpaksa tanggung dosa diri sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

3. Seorang anak lelaki bertanggungjawab ke atas ibunya yang telah tua, terutama anak lelaki yang paling tua. Perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Kalau isteri buat baik, dia dapat pahalanya tapi kalau isteri buat kemungkaran, dosanya ditanggung sisuami. Aduh..duh..duh..duh!

4. Suami wajib beri nafkah kepada isterinya, tapi isteri tidak wajib beri nafkah kepada suami. Namun, jika suami benarkan, isteri boleh sama-sama bekerja cari rezeki untuk bantu tambahkan pendapatan keluarga.

5. Lelaki diberi kelebihan kekuatan fizikal berbanding kaum wanita. Maka lelaki bertanggungjawab melindungi kaum wanita. Janganlah dizalimi mereka terutamanya dari kalangan ahli keluarga seperti ibu, kakak dan adik perempuan.

Jika difahami betul-betul tanggungjawab berat orang lelaki, tiada anak lelaki/suami yang “salah guna kuasa” atau alpa tanggungjawab, tiada adik-beradik perempuan yang rasa tak adil sebab anak lelaki dapat 2 sedangkan anak perempuan dapat 1 dalam pembahagian harta pusaka mengikut Faraid, dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment