Sunday, January 23, 2011

Istidraj


ISTIDRAJ ialah pemberian nikmat oleh Allah SWT kepada manusia tetapi ianya tidak mendapat keredhaan Allah SWT. Seorang ayah atau ibu juga mungkin akan memenuhi (tanpa redha) kehendak anaknya yang asyik menderhaka, dengan mengatakan, "Dah kamu tak dengar cakap sangat, buatlah ikut suka kamu!. Selepas ni, kami tak nak ambil tahu apa-apa lagi."

Rasullulah s.a.w. bersabda :" Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT ". (Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi).


Lihat Firaun. Dapat nikmat tapi nikmat yang menjauhkannya daripada Allah dan membinasakannya. Firaun tak pernah sakit. Bersin pun tak pernah! Orang lain asyik mati tetapi Firaun panjang umur hingga dia mendabik dada kata dia tuhan. Lihat juga Qarun yang kaya-raya, hingga sekarang pun jika orang menemui harta tertanam dalam tanah, orang akan kata, "harta Qarun". Anak kunci gedung hartanya pun kena dibawa oleh 40 ekor unta. Jadi, jangan sombong sangat. Walaupun bagaimana kaya pun kita, tidak akan dapat menandingi kekayaan si Qarun. Qarun yang paling kaya tu pun akhirnya ditenggelamkan bersama-sama hartanya oleh Allah SWT dek keangkuhannya.

No comments:

Post a Comment