Monday, January 24, 2011

Pesakit mental - cerminan kita.

Pesakit mental meningkat 15.6% tahun lalu – Tiong Lai
PUTRAJAYA 18 Jan. 2011 – Kementerian Kesihatan amat peka dan bimbang tentang peningkatan masalah kesihatan mental di mana sepanjang tahun lalu sebanyak 400,227 pesakit mental menjalani rawatan di hospital kerajaan.“Jumlah ini menunjukkan peningkatan sebanyak 15.6 peratus daripada tahun 2009,” kata Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental di sini hari ini.

Saya ikuti perbincangan mengenai isu ini dalam MHI, TV3 pada 25/1/2011, antara jam 8.05-8.15 pagi. Wartawan menemuduga beberapa pelajar tentang bagaimana mereka menangani tekanan yang dihadapi. Dari 3 pelajar Melayu yang ditemuduga, antara jawapannya ialah, "gi karaoke, meraung/berteriak kuat, balik rumah, lepak dengan kawan, main game di internet". Saya tunggu jawapan yang berunsur agama seperti "solat", "mengaji al-qur'an", "doa" dan seumpamanya, malangnya jawapan yang dinanti tidak terungkap di mulut ketiga-tiga remaja Melayu tersebut. Nasib baik juga jawapan berunsur agama tidak juga diucap oleh seorang remaja Cina dan seorang remaja India yang juga ditemuduga.

Lebih menghampakan saya lagi, perbincangan dalam studio yang melibatkan 2 pengacara dan seorang pakar juga tidak memberi penekanan kepada aspek agama. Dalam surah Ar-Ra'd, ayat 28, Allah berfirman yang maksudnya, "(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram".

Mengapa sesetengah daripada kita, orang Islam sendiri semacam takut dengan Islam. Takut nak kaitkan musibah yang berlaku adalah kerana kita semakin jauh dengan Allah, ujian daripada Allah, peringatan daripada Allah. Kalau kena gempabumi, tsunami, hujan lebat, taufan dan sebagainya, kita akan kata, "Oooo...ni natural disaster.....pergerakan lapisan bumi....memang berlaku beberapa dekad sekali..". Takut juga nak mengaku yang penyelesaian kepada segala permasalahan juga hanyalah dengan kembali mendekati Allah. MENGAPA?

Allah sendiri suruh kita ingat kepadaNya, di ketika senang dan susah, biar sentiasa basah bibir kerana menyebut namaNya. Kita lebih bersungguh untuk buat orang takut orang atau hantu, daripada takutkan Allah. INGATLAH SAUDARA-SAUDARAKU, KITA BERTANGGUNGJAWAB DALAM KONTEK TUGAS MASING-MASING UNTUK MENDEKATKAN DIRI DAN MANUSIA LAIN KEPADA ALLAH. JIKA KITA BERBUAT SEBALIKNYA, KITA BERSEDIALAH MENJAWABNYA DI DEPAN HAKIM YANG MAHA ADIL, DI AKHIRAT NANTI...

No comments:

Post a Comment