Saturday, October 9, 2010

AKHIR ZAMAN/TANDA KIAMAT!

Dikongsi di sini 2 daripada beberapa tanda kiamat yang dinyatakan dalam ceramah Dato’ Ustaz Shamsuri Alias berdasarkan hadis-hadis Nabi SAW, riwayat Bukhari & Muslim, dan Abu Hurairah).

1. Emas & perak tiada nilai.
Bumi memuntahkan emas & perak sebesar tiang. Semua jadi kaya kerana emas keluar dari laman belakang rumah. Tiada lagi yang berkehendakkan emas kerana terlampau banyak. Menjelang kiamat, tiada megah lagi memakai emas, tiada tamakkan emas lagi, pencuri pun tak terliur emas, kerana masing-masing ada emas…

2. Kemunculan Dajjal, Yakjuj & Makjuj.
Nabi SAW sangat kasihkan umatnya dan tidak mahu kita terpedaya dengan dakyah Dajjal – baginda bagi kita tips pengenalan pasal Dajjal. Dajjal seorang orang muda, bermata satu, berambut kerinting. Bila Dajjal muncul di muka bumi, dia akan musnahkan semua benda terutamanya aqidah orang dengan menyuruh orang kata dia tuhan. Dajjal dikatakan akan muncul di kawasan Sham & Iraq. Bila dia tunjuk ke langit, hujan turun. Dia tunjuk ke bumi, bumi jadi subur. Dia belah budak muda, terbelah dua, dibaling jauh-jauh, dipanggil balik dan bertangkup semula. Kemudian dia tanya,”betul ke tidak aku Tuhan?”. Dajjal ini amat mengelirukan. Nabi SAW menyuruh kita sentiasa mantapkan dan tetapkan iman. Jika ditakdirkan umur panjang dan jumpa Dajjal, bacalah awal surah al-Kahfi. Pesan Nabi SAW lagi, “Wahai hamba Allah, tetaplah pendirian kamu bila Dajjal ini datang!”. Dajjal akan tinggal selama 40 hari di muka bumi – ada hari yang 1 hari rasa macam setahun, ada hari yang 1 hari rasa macam sebulan, ada hari yang 1 hari rasa macam 1 minggu. Demikianlah ujian Allah kepada orang yang sempat hidup masa Dajjal itu. Dia akan sampai semua tempat, kecuali Mekah & Madinah. Dalam masa Dajjal membuat kerosakan di muka bumi, Nabi Isa a.s. diturunkan untuk membunuh Dajjal. Nabi Isa a.s akan muncul di Timur Damsyik. Kata Nabi SAW, bau nafas Nabi Isa a.s., wangi dan boleh dicium sejauh mata memandang. Bila orang kafir tercium, mati mereka serta merta. Pertama sekali, Nabi Isa a.s. akan pergi jumpa orang-orang yang menolak Dajjal, lantas mengusap kepala mereka dan berkata, “Tempat kamu di Syurga!”. Nabi Isa a.s. membunuh Dajjal berdekatan Baitulmaqdis. Perlu diingat bahawa bangkitnya Nabi Isa a.s adalah mengikut syariat Nabi Muhammad SAW.

Kemudian, Allah SWT arahkan Nabi Isa a.s. cepat-cepat bawa orang beriman naik satu bukit kerana Allah nak hantar makhluk Yakjuj & Makjuj. Kata Allah, tiada makhluk boleh kalahkan Yakjuj & Makjuj. Yakjuj & Makjuj hanya boleh dikalahkan dengan azab Allah SWT. Setelah Nabi Isa a.s dan orang-orang beriman berdoa ke hadrat Allah SWT, Allah SWT timpakan penyakit hidung binatang ke atas Yakjuj & Makjuj. Mati bergelimpanganlah Yakjuj & Makjuj disebabkan azab Allah ini hingga dikatakan, nak cari sejengkal tanah tanpa bangkai Yakjuj & Makjuj pun susah. Kemudian Allah SWT hantar burung sebesar leher unta & hujan untuk bersihkan bumi daripada bangkai Yakjuj Makjuj. Teringat kita kisah burung ababil yang dihantar oleh Allah untuk lawan tentera Abrahah yang ingin meruntuhkan Kaabah. Kemudian, manusia kembali hidup dengan keadilan dan kedamaian. Tiba-tiba datang angin baik yang bertiup lembut, menyelinap masuk di bawah ketiak orang yang ada iman dalam hati mereka. Maka, mati semua mereka itu – kecil, besar, tua, muda. Jika ada iman walau sebesar zarah, akan mati juga mereka itu. Maka tinggallah di muka bumi orang yang jahat dan kafir. Manusia kembali jadi karut, macam binatang – kerbau, lembu, kambing! Keadaan jadi cukup kotor - kemaksiatan berlaku di jalanraya. Orang jadi tak malu lagi, dirogol semuanya tanpa mengira bini orang, saudara, ibu, cucu dan sebagainya. Orang tak sebut nama Allah SWT lagi. Ketika itulah, datangnya KIAMAT.

No comments:

Post a Comment