Saturday, October 16, 2010

Sujud Sajadah

Ada beberapa ayat dalam Al-Quran yang disunatkan kita sujud selepas membacanya (samada di luar atau di dalam solat). Ayat sebegini biasanya ditandakan dengan simbol masjid. Misalnya, semasa solat subuh pagi Jumaat, imam biasanya baca surah As-Sajadah. Selepas membaca ayat ke-15 dalam surah As-Sajadah, imam akan terus sujud tanpa rukuk dan diikuti oleh makmum. Selepas sekali sujud, terus bangkit berdiri dan menyambung semula bacaan Surah As-Sajadah sehingga akhir surah. Sujud Sajadah adalah sunat Mu'akad iaitu sunat yang digalakkan melakukannya. Bacaan semasa sujud ini ialah seperti di bawah tapi jika tak ingat memadai dengan baca tasbih macam semasa sujud biasa.
"sajada wajhiya lillazii kholaqohuu wa syaqqa sam'ahuu wa basorahuu bihaulihii wa quwwatihii fatabaarokallahu ahsanul kholiqiin".

Ertinya: "Aku bersujud dengan wajahku kepada Dzat yang telah merupakan dan menciptakannya, dan menciptakan pendengaran dan penglihatannya dengan kekuatan-Nya. Maha memberkati Allah, sebaik-baik Pencipta."

No comments:

Post a Comment