Sunday, October 10, 2010

Ibubapa oh ibubapa!

Masa saya kecik dulu, kalau orang kampung murih (i.e., marah) kepada kita sebab main dalam baroh ke, mandi sungai ke, kita tak berani nak "report" kepada ayah. Sebab apa? Sebab ayah pasti menangkan orang kampung - dia bedal kita dengan tali pinggang atas belakang dulu, kemudian baru tanya sebab apa orang kampung murih. Jadi, kita takut nak buat perangai - orang kampung macam "ayah dan mak" kita jugok! Samalah halnya dengan cikgu di sekolah. Usahlah cadang nak minta simpati dengan ayah ibu bila cikgu rotan kita di sekolah. B aik diam saja bila balik rumah sebab kalau tidak, dapat satu lagi bbilo (i.e.,"line") atas belakang! Anak zaman sekarang, kalau cikgu jentik telinga sikit sebab kita buat salah pun, balik cerita kepada mak bapak. Kemudian, tanpa usul periksa, mak bapak serang cikgu di sekolah. Kalau tidak dengan C4 pun, guna mulut. Kena ingat, mulut senjata paling tajam! MUNGKIN SEBAB ITULAH AGAKNYA, ORANG DULU DULU WALAUPUN MAK BAPAK TAK NGAJI TINGGI, ANAK-ANAK MEREKA JADI ORANG!
Berkaitan hal ni, nak kongsi satu kisah - sekumpulan pelajar sekolah asrama (pasangan, 3 lelaki & 3 perempuan), tipu warden, tak balik rumah masa hari minggu tetapi ke sebuah resort. Di resort, tipu lagi dengan beritahu pemiliknya yang nak 3 bilik untuk program sekolah selama 1 hari. Dapat masuk bilik, petangnya bercanda di tepian pantai. Malamnya, pemilik resort rasa tak sedap hati, telefon cikgu sekolah. Menyedari ada aktiviti maksiat, serbuan dibuat dan 3 pasangan tadi tertangkap. Pihak sekolah maklum kepada ibubapa masing-masing. Ibubapa datang sekolah dan "serang" pihak sekolah, terutamanya warden (perempuan) yang terlibat dalam operasi menangkap para pelajar terbabit. Kata ibubapa, "Mengapa cikgu sibuk-sibuk pasal anak saya? Kan semua itu dibuat di luar kawasan sekolah dan selepas waktu sekolah? Saya akan saman cikgu dan sekolah!".
APA PANDANGAN ANDA? Kepada para guru yang terlibat, saya ucapkan SYABAS & TAHNIAH! Anda telah buat perkara betul - di zaman ramai orang lupa Allah, anda sahut seruan Allah untuk amalkan nahi mungkar ini. Anda telah jalankan tanggungjawab anda sebagai pendidik dengan betul. Teruskanlah...... Kepada para ibubapa yang memenangkan anak mereka yang melakukan maksiat,.....(buat masa ini, saya tiada kata-kata sesuai buat mereka!).

No comments:

Post a Comment