Wednesday, October 6, 2010

MANUSIA BILA KAYA....

SESIAPA YANG LEBIHKAN DUNIA DARIPADA AKHIRATNYA, ALLAH AKAN JADIKAN KEFAKIRAN ANTARA 2 MATANYA - tak pernah rasa cukup! Ada RM2000, tak cukup! Ada RM3000 tak cukup! Ada RM10, 000 tak cukup! Ada berapa pun tak cukup! Ada banyak dah tapi masih tamak, maka bertungkus lumus cari wang. Hati tak tenang. Misalnya, balik rumah, bini hina. Bini kata, "Apalah abang ni. kaya saja je. Orang sebelah tu beli kereta sport baru untuk bini dia. Abang bagi apa kepada saya?".
TANDA ORANG YANG LEBIHKAN DUNIA - celik mata, buat hal dunia. Contoh, bangun pagi tak mengucap zikirullah dan solat subuh, tapi jogging, beri makan ternakan, buka kedai/perniagaan, dan sebagainya. Hari-hari hanya fikir dunia, dunia, dunia! Islam tak halang cari dunia tapi jangan sampai jadi hamba dunia (lupa akhirat)!.

ILMU & HARTA. Kata Sayyidina Ali, "ilmu lebih baik daripada harta". Ilmu akan jaga kita tapi harta, kita yang kena jaga ia. Orang ada harta akan habiskan masa jaga hartanya dan tamak cari lagi harta.
(rujukan: CD Ceramah Ustaz Shamsuri Alias)

1 comment:

  1. very beautiful reminder.setuju benar dgn t4a.memang zaman ini manusia seolah2 hidup bertuhankan wang.wang memang penting dalam kehidupan but ITS NOT EVERYTHING....

    ReplyDelete