Wednesday, October 6, 2010

SABAR DENGAN UJIAN (SAKIT) ALLAH SWT

Mungkin ujian yang satu ini Allah khaskan buat kita untuk Dia anugerahkan kita syurgaNya. Justeru, jangan kita bersangka buruk kepada Allah SWT atas ketentuanNya. Hadapilah kesukaran sekarang demi kesenangan di hari kemudian. Allah janjikan syurgaNya buat mereka yang bersabar dengan ujian hidup di dunia….

Saya kongsi analogi mudah di sini - kita sedang memandu laju di jalan yang lurus. Tiba-tiba ada bongkol di depan yang memaksa kita brek untuk memperlahankan kenderaan. Sebaik melepasi bongkol, kita lihat ada seekor anak lembu sedang melompat-lompat, galak ke tengah jalan. Kita pun terfikir, "nasib baik aku sedang bergerak perlahan. Kalau laju tadi, tak tahulah apa jadi....". Manusia biasanya lupa dan alpa bila berada dalam sihat dan senang. Allah SWT sayangkan kita sebab itu dia bagi kita sakit dan pelbagai lagi ujian. Harapannya, sakit buat kita kembali dekat kepada Allah. Sakit halang kita dari melakukan aktiviti maksiat yang mungkin atau biasa kita lakukan. Sakit buat kita sedar yang kita lemah. Sakit buat kita sedar yang kita ada anak isteri, adik beradik serta ibubapa. Kekadang, sihat dan senang buat kita lupa yang mereka itu wujud!

3 comments:

  1. lamanye 'tazkirah 4 all' menghilang.sakitke or b..zzz...walauapapun alhamdulillah telah kembali....

    ReplyDelete
  2. Terimakasih lah atas sokongan....sibuk sikit!

    ReplyDelete
  3. thanx t4a 4 explaining.else i'll be wondering where's my fav page.i guess u're residing in dungun n must be a frn of someone i knew.i really wanna give my support by clicking likes n gving comments but i really dun wan my presence to be noticeable to dat 'someone'

    ReplyDelete