Saturday, November 26, 2011

Jalan ikhlas....

Jika kita ikhlas nak buat, insyaallah Allah swt permudahkan. Dia akan bukakan jalan.....Sebaliknya, jika kita memang tak nak, Allah swt sukarkan. Jalannya jadi berhalangan....
  • Kes 1 - jika kita ikhlas nak balik kampung untuk ziarah atau berbakti kepada ibu/bapa yang keseorangan, insyaallah Dia akan temukan kita dengan ruang masa walaupun dalam kesibukan. Pitih bukan jadi masalah walaupun "poket kosong", pemanduan jadi lancar dan selamat walaupun hujan ribut, dan perjalanan jauh dirasakan sekejap tanpa lesu mudarat. Sebaliknya, jika kita memang tiada kehendak, kesibukan boleh tiba-tiba datang, kereta yang selalunya elok tiba-tiba 'buat hal', dan macam-macam jadi halangan.
  • Kes 2 - jika kita ikhlas nak bangun pagi dan pergi solat Subuh berjemaah di masjid/surau, insyaallah Dia permudahkan. Tak kunci jam loceng pun boleh tiba-tiba terjaga tepat pada masanya, air pili yang dingin tak jadi masalah. Sebaliknya, jika kita memang tak nak, jam loceng besar pintu dengan gegaran sekuat bom C4 pun tiada kesan.

No comments:

Post a Comment