Sunday, October 31, 2010

Adab ziarah orang mati

1 Nov 2010, 11 pagi - baru pulang dari ziarah rakan sekerja yang meninggal pagi tadi. Baru beberapa hari lepas, saya tulis pasal kematian seorang rakan lama, semasa di sekolah rendah. Bila dah menjangkau umur 40an ini, peringatan Allah SWT tentang kematian diakui semakin kerap - berita kematian orang yang dikenali semakin kerap sampai ke telinga ini. Umur rakan sekerja saya yang meninggal pagi tadi sekitar 58-59 tahun. Baru 2 tahun pencen. Seorang yang baik dan berbudi pekerti tinggi. Saya doakan rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Apa yang nak diutarakan di sini ialah adab semasa menziarahi jenazah.
ADAB ZIARAH ORANG MATI

a) Dilarang orang-orang yang menziarahi keluarga yang baru ditimpa kematian hadir di tempat rumah tersebut dengan bergurau senda dengan teman-teman yang lain. Perkara ini akan menyinggung perasaan keluarga tersebut. Mereka haruslah mengucapkan takziah kepada keluarga tersebut perkataan: "Semoga Allah menambahkan ganjaran pahala kamu, dan memperbaiki kedudukan kamu serta mengampunkan dosa ahli keluarga kamu yang baru meninggal."
b) Disunatkan bagi orang yang menziarahi kematian agar membaca Surah Yasin seperti yang disebutkan di dalam hadis yang bermaksud "Bacalah ke atas mereka yang sedang menghadapi kematian dengan membaca Surah Yasin." (Riwayat Abu Daud)
c) Digalakkan agar dihulurkan bantuan yang berbentuk wang atau makanan kepada keluarga yang ditimpa kematian khususnya bagi keluarga yang miskin.
d) Makruh bagi orang yang menziarahi rumah yang ada kematian, makan/minum di rumah tersebut kerana ianya menyibukkan lagi ahli keluarga tersebut. Melainkan jika makanan atau minuman tersebut disediakan oleh jiran tetangga bagi keluarga yang ditimpa kematian.

SOLAT JENAZAH

a) Sedia maklum bahwa hukum menyelenggarakan mayat dan menyembahyangkannya ialah fardhu kifayah yakni jika ada segolongan orang yang melaksanakannya maka tidak wajib bagi orang yang lain melakukannya akan tetapi diberi pahala bagi orang yang melakukannya. Salat jenazah ini tidak sah dilakukan melainkan sesudah mayat tersebut sempurna dimandikan.
b) Sewaktu hendak mula menyembahyangkannya, mayat yang telah berkafan itu hendaklah diletakkan dihadapan orang yang mensalatkannya.
c) Bagi mayat lelaki, imam haruslah berdiri di bahagian kepala si mati manakala jika ianya wanita maka imam haruslah berdiri di bahagian badannya.
d) Disunatkan agar mereka yang sama-sama menyembahyangkan mayat tersebut sekurang- kurangnya membuat tiga barisan (saf) atau lebih dengan jarak antara satu barisan dengan barisan di belakang hanya satu jengkal setengah atau dua jengkal.
e) Salat jenazah mmepunyai empat takbir termasuk takbiratul ihram. Pada takbir pertama diniatkan: "Sahaja aku sembahyangkan jenazah (hadir/ghaib) empat kali takbir fardhu kifayah kerana Allah Ta'ala".
f) Selepas takbir pertama hendaklah membaca Surah Al-Fateha. Setelah habis Fateha maka diangkat takbir yang kedua dan membaca selawat Ibrahimiyyah yakni selawat yang dibaca sewaktu kita bertahiyyat. Selepas itu diangkat takbir ketiga dan disusuli dengan membaca doa ke atas mayat sekurang- kurangnya membaca *"Allahummaghfirlahu warhamhu" ertinya "Ya Allah ampunkanlah dosanya dan limpahkan rahmatmu keatasnya." Selepas itu diangkat takbir keempat diikuti dengan membaca *"Allahumma laa tahrimna ajrahu, walaa taftinna ba'dahu waghfirlana walahu" ertinya " Ya Allah janganlah kau halangkan pahalanya kepada kami dan janganlah kami diberi bala atau cubaan selepasnya dan ampunkanlah kami dan dia (si mati)". Selepas itu, memberi salam ke kanan dan ke kiri seperti salat-salat yang lain.

"Ya Allah jadikanlah akhir kehidupan kami dengan kebaikan dan rahmatmu dan jangan jadikan akhir hidup kami dengan keburukan dan kemurkaanmu". Amin.

* Pengganti nama "Hu" adalah untuk mayat lelaki, jika mayat wanita digantikan dengan pengganti nama "Ha".
(rujukan:http://www.muis.gov.sg/webpub/warita/warita9-96/panduan.html )

4 comments: