Sunday, August 15, 2010

Didik anak ikut cara Islam

Berikut adalah ringkasan artikel yang diterima daripada Khazanah Ilmu (Ezzah). Rasullulah mengklasifikasikan cara mendidik anak kepada 3 peringkat:
(1) sebelum usia 7 tahun
sebaik dilahirkan azan ditelinga kanan dan iqamat ditelinga kiri. Mandikan. Berikan nama yang baik (maksudnya). Jika 4 anak lelaki, namakan seorang yang sama nama dengan Nabi Muhammad SAW. Buat aqiqah. Menyusukan anak, paling lama 2 tahun atau 2 1/2 tahun. Hampir umur 7 tahun, ajar solat berjemaah. Suruh anak lelaki azan & iqamah. Tidak boleh tidur di bawah satu selimut dengan adik perempuan. Sebelum anak tidur, cuci muka dan tangan dengan air suam & tuala (dakwah wuduk).

(2) antara 7 hingga 14 tahun & (3) antara 14 hingga 21 tahun
Ajar baca Qur'an & kenal ayat-ayat Allah SWT serta maknanya sewaktu usia 7 tahun. Apabila capai usia 10 tahun, pukul jika tidak solat. Jangkau usia 10 tahun, asingkan tempat tidur anak lelaki dengan anak perempuan. Ajar hadis tentang amalan harian. Tanamkan rasa cinta kepada nabi SAW. ajak anak beriadah dan jangan terlalu manjakan. Jangan bersikap kasar, tepati bila berjanji dan jangan bezakan anak. Bersalam dan cium tangan ibubapa. Budayakan beri dan jawab salam, ucapan terimaksih dan Alhamdulillah. Budayakan beri sedekah (misalnya, suruh anak letak duit dalam tabung setiap kali ke masjid atau bekas pengemis). Ajar biasakan ucap, "Bismillahhirahmanirrahim" sebelum mulakan tugasan. Ajar doa-doa harian. Jangan biasakan anak makan-minum, ambil dan beri dengan tangan kiri. Tunjuk contoh baik layan tetamu, budaya membaca (terutamanya Al-Quran) dan rajin berusaha. Jika anak lakukan kesalahan, bertenang dan jangan cepat marah atau beri hukuman. Panggil anak masuk bilik dan suruh ibu bersuara - jelas apa salahnya dan jika terbukti bersalah, ayah boleh bersuara dan beri hukuman ringan (misalnya, cuci kenderaan, sapu sampah, dll). Ajar bersyukur dengan nikmat Allah SWT.

No comments:

Post a Comment